In zijn vrije tijd kunnen we de altijd vrolijke Alexander Schilperoord vinden achter de BBQ, voetballend of wandelend met zijn honden Acey en Chete. Vanaf 1 april 2019 is Alexander in dienst bij ESS Zonnepanelen, maar sinds dit jaar mag hij zichzelf manager particulieren noemen. Tijd om hem beter te leren kennen!
Hij vertelt: “Het leukste aan mijn werk vind ik de afwisseling in de werkzaamheden, geen dag is hetzelfde! De ene dag ben ik lekker op pad en ga ik bij de mensen langs. De andere dag ben ik weer een dagje bezig met de administratie om alles goed bij te kunnen houden. Ook ben ik verantwoordelijk voor de particuliere markt. Dit houdt in dat ik klaar sta voor de adviseurs zonnepanelen en hen aanstuur waar nodig. Ze kunnen altijd bij mij terecht als ze ergens niet uitkomen en hulp nodig hebben.”
Zodra iemand een offerte-aanvraag doet bij ESS Zonnepanelen, gaan we bij de mensen thuis langs voor een gratis en geheel vrijblijvend adviesgesprek. Maar hoe gaat zo’n gesprek precies te werk? Daar weet Alexander ook wel antwoord op: “Als ik of een van de jongens langsgaan, stellen we ons uiteraard eerst voor en vertellen we iets over ESS Zonnepanelen. Daarnaast vertel ik een stukje over de zonnepanelen, bijvoorbeeld waar ze van gemaakt worden en welke we in ons assortiment hebben. Daarna ga ik samen met de klant kijken welke zonnepanelen het beste aansluiten bij de wensen van de klant en het geschikte dakoppervlak. Ook geef ik uitleg over de werking van de omvormers en de verschillen. Met al deze informatie ga ik aan de slag om voor de klant een mooi zonnepanelensysteem in te tekenen en kijk ik wat er kan worden opgewekt op jaarbasis. Ik zorg ervoor dat dit systeem aansluit op het verbruik van mijn klant. Om een totaalbeeld te krijgen van de gehele situatie, is het voor ons en onze monteurs belangrijk om foto’s te maken van de situatie. Denk bijvoorbeeld aan de groepenkast in de meterkast, het dakvlak waar de zonnepanelen op komen te liggen en de route die we maken met de kabels die naar de groepenkast moeten. Doordat wij langskomen op locatie en alles kunnen bekijken, kunnen wij een offerte op maat maken. Op die manier zal de klant niet achteraf voor extra onverwachte kosten komen te staan. Dat is als je het mij vraagt nog de belangrijkste meerwaarde van een persoonlijk gesprek op locatie.”
Als we hem vragen naar de toekomst van zonnepanelen heeft hij wel een beeld voor ogen: “Duurzaamheid is investeren in de toekomst, met z’n allen dragen we ons steentje bij voor een gezondere, leefbaardere wereld. De ontwikkelingen hierin gaan in rap tempo door. Ik ben benieuwd naar wat de toekomst gaat bieden. Zonnefolie voor woningen met een beperkte ruimte, panelen met een nog hogere opbrengst of toch geïntegreerd in dakpannen? Ik kijk er naar uit en volg het nauwlettend!”
En zijn tip als jij je woning wilt verduurzamen of energie wilt besparen? “Heel simpel: bel mij!” Aldus een lachende Alexander.